Vyzkoušejte si DEMO simploSHOP
  • Úvod
  • Blog
  • Vlastní aplikace a konfigurátory na krabicových e-shop platformách

Vlastní aplikace a konfigurátory na krabicových e-shop platformách

E-shopy, které vyrostly na krabicových platformách se často dostávají do situace, kdy jim nestačí standardní funkčnost a potřebují svým zákazníkům nabídnout něco navíc. Příkladem mohou být různé konfigurátory zboží, kde si uživatel přizpůsobí produkt podle potřeb, ať už se jedná o vzhled nebo třeba konkrétní rozměry a tvary zboží.

10 minut

Martin Pech Martin Pech

Vlastní aplikace a konfigurátory na krabicových e-shop platformách

 

Jak na vlastní konfigurátory?

Pokud máte krabicovou e-shop platformu, tak ta nabízí základní funkcionalitu, ale není jednoduše škálovatelná a rozšiřitelná. Funkcionalitu e-shopu je možné částečně rozšířit skrze tzv. add-ons, ty ale zdaleka nepokrývají veškeré individuální potřeby zákazníků.

Add-on je rozšíření, které je možné do e-shopu na e-shop platformě nainstalovat. Tato rozšíření se nachází v obchodě uvedených platforem a ve většině případů nejsou vyvíjeny přímo týmem stojícím za danou platformou. Rozšíření spravují externí firmy a mohou si za ně účtovat vlastní poplatky. Samotné e-shop platformy pak mohou přímo ovlivňovat, jaká rozšíření se do obchodu (ne)dostanou, a tak často zvýhodňují své vlastní aplikace.

Pokud neexistuje vhodný add-on, je možné kontaktovat specializovaného vývojáře (často partnera platformy), který, pokud to platforma umožňuje, zhotoví klientovi požadované řešení přímo na míru. To může být časově a finančně nákladný proces, protože vytvořené rozšíření nejde do e-shopu “přímo napojit”. Zdrojový kód webu provozovaného přes e-shop platformy totiž neumožňuje úpravy a tak je ve většině případů nutné vyvíjet samostatnou aplikaci, která se skrze API napojí na danou platformu.

Čas potřebný pro tvorbu takového produktu se může pohybovat ve stovkách hodin a výsledná aplikace nemusí zdaleka odpovídat přesným požadavkům klienta. Dané rozšíření dokonce může být zcela nerealizovatelné, protože zvolená e-commerce platforma není uzpůsobena tomu, co klient zamýšlí.

Pokud je možné e-shop rozšířit, je také nutné výslednou aplikace někde hostovat a tak se najednou může každé rozšíření značně prodražit. Uvážíme-li, že klient může mít více takových řešení od různých dodavatelů, cena e-shopu lineárně narůstá.

Příklad z praxe

Klient prodává dřevěné desky v různých tvarech (obdélník, kruh, trojúhelník) a chce u produktu přidat možnost výběru tvaru. Dále chce, aby se na základě vybraného tvaru zobrazil příslušný počet polí pro zadání rozměrů (pro čtverec se mají zobrazit dvě pole pro dvě strany, pro trojúhelník tři a tak dále). Tato úprava může být zdánlivě velice jednoduchá, avšak vzhledem k tomu, že má klient svůj e-shop na e-shop platformě, která neumožňuje přímo zasahovat do zdrojových kódů, je potřeba i proto toto rozšíření vytvořit samostatnou aplikaci. Tato zdánlivě jednoduchá úprava se tak mění v projekt o délce desítek až stovek hodin.

Jaké je řešení

Řešením tohoto problému mohou být právě e-shopy vybudované přímo pro potřeby daného klienta. Ty jsou uzpůsobeny na rozšiřování, škálování a upravování pro potřeby jednotlivých klientů. Cena takového řešení může být sice na počátku výrazně vyšší, z dlouhodobého hlediska se však může jednat o výhodnou investici, jelikož je daleko snazší jej rozšiřovat a integrovat do něj jiné aplikace. V případě naší platformy je výhodou i fakt, že se klient stává majitelem zdrojového kódu, a tak se po případném rozvázání spolupráce nemusí obávat o předatelnost svého e-shopu.

Jak se to má s penězi

U e-commerce platforem nejsou téměř žádné prvotní investice. Zákazník platí jen měsíční poplatek za pronájem. Poplatek může být v řádu tisíců až desetitisíců Kč. K tomu je však potřeba si přičíst měsíční poplatky za rozšíření (z obchodu platformy), za zpřístupnění API, poplatky za hosting vlastních aplikací a cenu zaplacenou vývojářům externí aplikace. V případě řešení na míru je počáteční investice zpravidla v řádech desetitisíců až vyšších statisíců. Z dlouhodobého hlediska však klient platí jen za hostování aplikace a podobně jako u e-commerce platforem za rozšíření, která nebyla specifikována na začátku spolupráce. Integrace těchto rozšíření je však v případě řešení na míru daleko méně časově a finančně nákladná a není potřeba řešit separátní hostování.

Závěr

Pokud se chystáte vytvořit nový e-shop, je velmi důležité pečlivě zvážit, co od svého webu očekáváte. Chcete-li mít malý e-shop s nízkým počtem rozšíření, může pro vás být e-shop platforma vhodná. Mějte však na paměti, že pozdější úpravy e-shopu, nebo přechod na řešení na míru může být nákladný. Pokud chcete aby byl váš e-shop inovativní, dobře škálovatelný, snadno upravitelný a rozšiřitelný, nebo pokud chcete integrovat aplikace třetích stran a vlastnit zdrojový kód, s řešením na míru určitě neuděláte krok vedle.  

Sdílejte článek

Články do e-mailu

Odborné články o ecommerce. Žádná reklama.